”Kan man prata med de döda? Ja, men de pratar inte tillbaka!”

En intervju med John Houdi

John Houdi föreläser om skepticism på Talarforum i Stockholm den 12 oktober. Vi har träffat honom innan för ett kort pratstund om hans kommande föreläsning.

Du är en av Sveriges populäraste magiska entertainers. Hur kommer det sig att du började föreläsa om skepticism?

John: Bra fråga… I mångt och mycket handlar det om att folk använder sig av magitekniker för att lura andra människor. Allt ifrån gatuskojare som lurar folk på pengar med riggade kortspel, till medium som påstår att de kan tala med dina döda släktingar. De använder sig ofta av samma tekniker som trollkonstnärer gör.

Kan du ge några exempel?

John: ”Cold reading” är ett typiskt exempel. Det är en teknik för att få fram information ur en person utan att denne är medveten om det. Ett annat exempel är Uri Geller som har tjänat miljoner genom att påstå att han har övernaturliga krafter, men jag kan med hjälp av vanliga magiska tricks återupprepa samma illusioner som han.

Varför är skepticism viktigt för dig?

John: Det paranormala breder ut sig i alla medier, medan det rationella nästan inte syns alls. Det är viktigt att utbilda folk så att de blir medvetna om att alla kan bli lurade. Det är till och med så att de som lurar inte alltid ens själva är medvetna om att de lurar folk. Jag brukar säga så här: ”Kan man prata med de döda? Ja, men de pratar inte tillbaka!”

Vad innehåller föreläsningen?

John: Magisk underhållning som varvas med dialog om skepticism. Några Uri Geller-trick, prat om medium och deras tekniker, slagrutor, astrologi och annan pseudovetenskap. Men framför allt en underhållande stund i magins tecken. Inget övernaturligt, men man skulle kunna tro det!

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2